M som i ...

...matblogg! Japp, idag blev jag tipsad om att fixa en matblogg, en kittlande tanke. Skojade förra veckan med att ge ut en egen GI-kokbok. En kokbok med recept som jag gillar (och många med mej). Recept som är lätta och med vanliga ingredienser. Tycker många gånger att det saker man inte har en aning om vad det är, saker man aldrig har hemma och recept som man inte själv gillar. Men en kokbok är nog lite för stort projekt emn en blogg kanske kan vara något. Det tål i allafall att tänkas på. Har redan lite ideér på upplägg och så men måste ha nån som kan fixa designen. Vill ju att bloggen ska vara inbjudande och "smaklig". Vill inte ha designen som finns som standard med mat, känns trist.

Ja, ideén är inte alls dum. Gillar den mer och mer för varje tanke. Blir till att börja skriva vilka recept som ska vara med.

Tar tacksamt emot tips och ideér från er.
Sov så gott!
Kram Majsan

Tack Maria!!

Kommentarer
Postat av: lillemor

ajaj av mig kan du nog bara få ICKE -GI recept hahahahaha.men ser framemot recept mm då får man ju lite nya idéer:)

2010-09-29 @ 07:35:40
Postat av: lillemor

glömde säga.

ibland så kommer din blogg typ en dag senare..

jag går in här..

och du har inte skrivit nåt..

jag uppdaterar sidan..

nej ingen ny blogg.



sen går jag in dagen därpå och då har du skrivit 3 bloggar på 2 dagar som inte kommit "fram" heeelskumt..

kan vara fel hos mig också hahaha

2010-09-29 @ 10:12:14
Postat av: Marielle

Men du Lillemor, de flesta recept kan ju göras om till GI, bort med pasta, potatis, mjöl, socker typ så är det ju GI. Sen är det ju så att man som GI ätare får äta kolhydrater om man vill, men kanske i liten skala. Kommer nog bli GODA recept framför allt!!

Kram

2010-09-29 @ 11:49:18
URL: http://mariellethorin.blogg.se/
Postat av: lillemor

hahha ja det blir ju inget kvar typ hahahaa

2010-09-29 @ 14:38:50
Postat av: lillemor

har allt mjöl högt gi?

eller e det skillnad på rismjöl ,majsmjöl mm?

2010-09-29 @ 14:40:02
Postat av: Maria Olsen

Har gått och tänkt skriva att du skulle göra en matblogg länge. Tycker du har en sån skön inställning till mat. Inget verkar besvärligt, du har lätta ingredienser och maten du skriver om brukar ju vara lätt att göra - så för mig känns det "självklart" att du ska göra det. Men förstår ditt bryderi, man vill ju att det ska se härligt ut även i bloggen!

Eftersom jag har så mycket mat som jag inte tål, tycker jag det här vore jättespännande!

Håller tummarna för att du gör ett litet försök! :-)

2010-09-29 @ 16:32:20
Postat av: Marielle

Lillemor: Ja, det är skillnad på olika mjöl. Men ärligt talat så är jag ingen större koll på det där eftersom jag inte använder det alls. Men det finns ju massa sidor att kolla det på om man vill. Sen finns det ju ersättning för socker oxså så man kan få det goda oxså. Det som jag gillar med GI är att man blir inte så där äckligt mätt som man kan bli om man äter pasta å potatis. Får en godare mättnads känsla av alla grönsaker och kött/fisk osv. Sen som jag sagt tidigare så är jag inte slavisk, tycker inte att hela värdeln rasar om jag reder en sås med en msk mjöl. Men min kropp mår mycket bättre utan förmycket kolhydrater.



Maria: Tack!! Kul att du känner så för det är så jag tycker att det ska vara lätt och gott!! Blir det inte en blogg får jag väl mejla dej recept varje vecka :)

Vad är det som du inte tål?

Kram å tack, ni betyder jättemycket!

2010-09-29 @ 22:04:34
URL: http://mariellethorin.blogg.se/
Postat av: lillemor

haha nej jag förstår det. jag tänkte bara om du visste

allt mjöl jag använder är ju rismjöl potatis(måste ju vara högt)-mjöl och majs mjöl... så det var mest ren nyfikenhet:)

2010-09-30 @ 07:38:40
Postat av: Maria Olsen

Själv använder jag oftast en blandning av soja och majsmjöl. Blir oftast lite grynigare, men helt ok. Använder man bara sojamjöl i en deg, så tycker jag den blir för mäktig. Brukar göra det lätt för mig, så jag kör samma deg hela tiden.

150 g smör

1,5 dl majsmjöl

1,5 dl sojamjöl



Knåda, och så in i ugn ca 6 minuter.



När jag reder en sås använder jag maizena. Funkar ju också jättebra, men tycker att förpackningarna är så himla odryga.



Marielle: Jag tål inte mjölk. Undviker jästa produkter (äter inte bröd alltså), undviker vanligt mjöl, jag undviker även socker.

Så, om jag äter GI-liknande mat klarar jag mig långt, och har vant mig vid att göra om recept så att det passar mig.

2010-09-30 @ 07:50:10
Postat av: lillemor

tack för tipset:)

jag kollade upp bröd gjort på glutenfri mjölix. och värdet var HÖGT .

gi 90 typ ist för 75 typ på vanligt vetemjöl. så det blir ju en katastrof hahahaha

jag är en riktig smörgåsmänniska eftersom jag inte kan laga mat. så jag får nog lägga ner gi grejjen:)

men jag kommer kolla in dina smarriga recept ändå:)

2010-09-30 @ 11:38:29
Postat av: Lillemor

Förlåt att jag alltid frågar Men vet du nåt om imorgon? Måns bara yrar runt. Vet du om dom ska vara ombytta imorgon redan på morgonen. Eller om dom ska ha med sig grejjer typ som vanligt på gympan och duscha där. Jag vet typ nada

2010-09-30 @ 20:25:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0