Dag 17

Barndomsminne

Oj, oj, oj har hur många som helst att dela med mej av. Tror jag väljer att återge många små istället för ett specifikt.

Mormor och morfar bodde på landet så på sommrarna var det hökörning i skrinda. Givetvis fick vi barn sitta i skrinda högst upp underfärden hem till ladan. Hoppade i höet i ladan. Sova på höskullen.
Paddelturer med kanadensaren, badutflykter med mototbåten, roddturer till nån mysig ö.
Hjälpa morfar styra båten när han vittjade näten med siklöja, abborre, lax och gädda.
Midsommar firades alltid med en misdsommarstång stor nog åt en kung. Den syndes låååång väg om man kom sjövägen.
Vi hjälpte mamma och mormor att skura mattor nere vid sjön. Åkte kana ut på mattorna som var fulla av såpa, minns doften än...
Vintrarna då var det skridskor, skidor, pulkor och spark ute på isen. Korvgrillning, grillade äpplen, pinnbröd och varm o´boy. Och givetvis pimpelfiske! Och sen troligen det bästa: Få åka släde efter hästen!!

Ja, som ni ser så har jag en del att dela med mej. Önskar ni kunde se bilderna framför er precis som jag gör nu. Känna dofterna och stämningen.
Vi var alltid många hos mormor och morfar, alltid liv och rörelse. Glada miner, hjärtliga skratt och varma människor. Stor släkt men finns det hjärterum som finns det stjärterum!! Huset var bara 1 rum och kök!! Rummet var ca 10 kvm max och köket detsamma. INTE stort inne men stora ytor ute och en rejäl berså med månda sittplater och dessutom flera sittgrupper ute på andra ställen i trädgården. Idag kan jag inte fatta hur vi fick plats när vi skulle vara inne. Idag är det utbyggt med ett rum på ca 20 kvm och badrum. Badrum fanns inte förr heller, det var bara en toa och handfat, men jag kommer ihår när det bara var utedass!! Men det gick det också. Det är sommar det. UTEDASS!!

Undra hur många barn som haft förmånen att uppleva det som jag har fått uppleva. Kan bara tacka min älskade föräldrar för att de gett mej den förmånen.
Ska se om jag hittar något kort att lägga in, men inte idag. Mår fortfarande inte bra. Bättre men långt från bra.

Dagens bekännelse klar.

Kram Majsan

Kommentarer
Postat av: Lillemor

Helt underbart. Vet du.. Jag tänkte aldrig på att det var så litet alla gångerna man var där. Inte nån gång tror jag. Och jag var ju hos lasse en gång i veckan och köpte fisk. Ha ha ha verkligen otroligt. Är som att vi skulle bo i bara köket typ. Hoppas du snart kan få må bättre. Det äter ju upp en Innifrån den där skiten. Kram!

2011-01-17 @ 21:40:13
URL: http://minimamsen.blogg.se/
Postat av: wero

MYS!!

2011-01-18 @ 09:47:50
URL: http://misswero.blogg.se/
Postat av: Marielle

Men Lillemor nu vet jag ju vad jag glömde!! Fiskröken!! Ååååå rökt lake..... DET har inte många barn upplevt! Å nä man upplevde det nog inte så litet.

Kram

2011-01-19 @ 22:48:59
URL: http://mariellethorin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0