Nya tag...

... igen!!
Ja imorgon är det nya tag som gäller igen på många plan. Tillbaks till hårdare GI mat, mer träning, mer promenader och gladare sinne.

Helgen har varit jobbig. Ett helt år sen pappa dog. Kan inte fatta vart tiden tagit vägen. Peter hittade av en slump ett videoband med sånt vi filmat själva och givetvis så dök pappa upp flertalet gånger. Jobbigt men samtidigt skönt att se och få höra hans röst igen, hans glada skratt och skämt. Fan vad man ångrar att man inte filmat mer.
Hela familjen samlades vid minneslunden för att tända ljus och sätta blommor. Ja, vi hade faktiskt vädret till trots med oss röda tulpaner. En av hans älsklings blommor. De lös verkligen upp i den vita snön som täckte minneslunden. Efteråt så fikade vi hemma hos mamma och tände en värmande brasa.

Idag har flitighetens lampa lys här hemma, eller rättare sagt att vid 14-tiden tändes den. Fick en lång och skön sovmorgon till 11.30. Nybakat bröd och kaffe när man kom ner i köket. Peter somnade tidigare än mej och de stora barnen och är betydligt mer morgonpigg än mej så han och Moa hade varit vakna ett tag och bakat. Mmmm nybakad kaka med smör, ost och paprika och en stor kopp kaffe. Så skulle man ha det jämt. Mathilda tycker det känns som vi är fattiga när vi äter hembakat bröd.... En dag inser hon vilket lyx det är och hur gott det smakar emellanåt.
Som sagt vid 14-tiden så fick jag ett ryck och gick upp för att röja lite i vårt sovrum. Välbehövligt var bara förnamnet! Dammade, sopade (damsugaren saknar ett filter som jag måste fixa) bäddat rent, nya gardiner, nya lampor och hokus pokus så blev rummet som nytt. Så himla gött!! Fortsatte med en massa tvätt och sen Mathildas graderob. Rensade ut allt som inte används, allt som är förlitet och det som inte längre är brukbart pga av fläckar, hål ... Både Mattheus och Mios garderober hann få sig en omgång också plus allt småplock som man gör samtidigt. Mår så bra av att få sånt gjort. Så nu är barnens garderober redo för lite mer vårkläder och större strl. De har dragit iväg på längden så jag undrar vart detta ska sluta. Mio har växt 3-4 cm på ca 2-4 månader!! Det märks verkligen på hans tröjor kan jag säga. Höll på att svimma när han var på 4 års kontroll förra veckan. Trodde inte han va så lång 107 cm och när vi mätte honom i nov-dec nån gång så var han ca 103,7 cm. Mattheus har också dragit iväg och Mathilda jagar hack i häl på han.

Så nu återstår bara Peter och min garderob men den tänker jag inte ta tag i än. Först ska några kg bort innan jag ens ska börja tänka på det. Har hittat en klänning som jag väldigt gärna skulle vilja ha, har bilden i huvudet och nu jädrar ska här kämpas på att bli snygg i den! Så peppa på tack!!
Ja, vi har ju Moas garderob också men den förnyas ju med jämna mellan rum eftersom hon växer som en tjej i hennes ålder bör. Börjar bli dåligt med byxor till henne så jag får väl dyka ner i lådorna i källaren och kolla vad som finns kvar efter Mathilda.

Nä, nu blir det till att sova. Måste bli nya tag med det också, för det hänger ju ihop med det andra. Så god natt på er allesammans.

Kram Majsan



Kommentarer
Postat av: lillemor

hahaha

min familj var ju lite fattiga när vi var små.

så det var bakat bröd jämt..

skogaholmslimpa var liksom lyx..

åt bara köpelimpa och barkis när jag flyttade hemifrån..

sen när man blir äldre inser man hur otroligt gott det kan vara med hembakat bröd:)

hon saknar det nog om det försvnner helt hihi



jag hejjar på off course!

det här vet jag ju att du kan. så jag ser framemot att se klänningen på dig framöver när det blir klänningsväder!

ha en underbar vecka!

2011-01-10 @ 07:03:32
URL: http://minimamsen.blogg.se/
Postat av: Marielle

Hembakt är ju suvärent men visst kan det vara gott med något annat ibland :)



Jag tackar å bockar för peppet men klänningen lär dröja .... för när fan ska snön försvinna??

Kram

2011-01-10 @ 22:57:54
URL: http://mariellethorin.blogg.se/
Postat av: lillemor

mars april kanske?:)

så du har gott om tid på dig;)

2011-01-11 @ 07:23:37
URL: http://minimamsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0