M som i ...

...mattips. Massor av olika personer har frågat mej om mattips till GI. Jag svarar att jag äter som vanligt men tar bort potatis, pasta, vitt mjöl och socker. Till alla er som tänker att jag är en präktig jävel som klarar av att avstå det så vill jag bara säga att jag är inte helt fläckfri.

Tar fortfarande godis av barnen på helgerna, MEN jag nöjer mej med 3-5 bitar. Frossar inte som man kunde göra förut. Utan är nöjd med ett par, tycker dessutom att de allra flesta bitarna inte är goda längre. Smakar alldeles för sött.

Bröd då? Har hittat en ny favvo, Frökusar (Fazer) med dinkelmjöl, solrosfrön, pumpafrön och linfrön. Så himla gott. Äts med några salladsblad, ost, skinka, gurka och paprika. 2 halvor och en kopp kaffe är så gudomligt gott så det vill jag verkligen rekomendera.

Jag lagar alltid samma mat till hela familjen precis som vanligt. Lagar bara olika om det är något som barnen inte äter alls. Idag fick de välja på hamburgare eller fisk. Ja, ni fattar nog vad de valde.

Men nu tänkte jag ge er lite tips på jätte lätta recept.

Kyckling med fetaost och soltorkade tomater cream fraiche.

Tärna kycklingfiléerna och stek dem.
Blanda i den smaksatta cream fraichen. (1-2 burkar beroende på hur mycket kyckling)
Tillsätt tex tärnad paprika, purjolök, hela champinjoner. Här väljer du ju vad du gillar.
Vill man ha mer sås så kan den spädas med grädde eller mjölk.
Serveras med en härlig blandsallad med fetaost i kanske. Och ris om man så önskar.

Kyckling med karl-johanssvamps cream fraiche.
Gör som ovan.

Kyckling med mangochutny

Tärna kycklingfiléerna och stek dem.
Tillsätt mangochutney (mängd efter smak) nån matsked.
Blanda i cream fraiche (eller kokosmjölk)
Blanda i tärnad mango ( jag köper fryst färdig tärnad, lättast) purjolök, paprika.
Späd med grädde eller mjölk till önskad konsistens.
Serveras med blandsallad. Ris om man vill.

Fisk med räkost

2 block fryst fisk tex alaska pollack, torsk
1 ask räkost
1 stor burk cream fraiche
Ev. mer räkor
Dill

Blanda räkosten med cream fraichen. Om man vill så kan man ha i mer räkor (jag köper alltid frysta färdigskalade)
Blanda i dill (finns alltid i min frys, köper påsar i frysdisken i butiken, blir alldrig något spill då)
Blanda allt och bred över fiskblocken (jag lägger dem djupfrysta i en ungsform)
200 grader i ca 40 min. Går ju snabbare om fisken är tinad.
Gillar man lök kan man ju blanda i purjolök tex.

Fisk i ugn

Fiskblock som ovan
Tomater
Purjolök
Citronpeppar

Lägg fisken i ungsform.
Skiva tomater (jag har mycket tomatskivor för jag älskar varma tomater)
Skiva purjolök
Lägg över fisken och på med citronpeppar
In i 200 grader i ca 40 min om fisken är fryst, ca 20 om den är tinad.

Vill man kan man hälla på grädde eller cream fraiche för att få den mer redd sås. Då kan man också blanda med krossade tomater i.

Fyllda biffar

Mmmm en riktig favvo för alla här hemma.
Jag har aldrig i ströbröd i min färs, oavsett vad jag gör!

1 kg blandfärs eller nötfärs
1 ägg
salt
peppar
kött och grillkrydda
Blanda allt väl.

Fyllningar:
fetaost (tärnad)
soltorkade tomater (hackad)
pepperoni (hackad)
saltgurka (tärnad)
rödbetor (tärnad)
mozzarella (bryter bitar)

Jag gör pannbiffar som jag stoppar lite gott i. Helt underbart med fetaost i. Sen älskar jag starka kryddor så pepperoni i är kanon.
Sen steker jag dem och häller på grädde och soya. Om man vill kan man ju blada i lite gele eller lingonsylt, ger en underbar smak.

Dessa äter vi med kokt broccoli som jag blandar med skivad rödlök!! Helt underbart gott!
Kokt blomkål.
Vitkålssallad med cream fraiche och lingonsylt
Kokta sugersnaps
Blandsallad

Jordnötssallad

Kinakål
Tomater
Gurka
Paprika
Salta jordnötter
3 dl Gräddfil

Blanda grönsakerna som till en vanlig sallad.
Ta gräddfilen och blanda med salladen och häll sedan i önskad mängd jordnötter.

Låter inte så gott men smakar mumma, jag lovar.

Usch nu blir jag nästan lite hungrig, så nu får det nog räcka för idag.

Hoppas det smakar!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0