M som i ...

... malvor. Que? säger säkert många av er nu, om ni nu talar spanska vill säga. Ni som inte gör det tänker ???? Men så här ligger det till: under helgen som gått så har min älskade man bytt vårt helruttna gamla staket. Ett 60-tals brunt, tätt ganska högt till ett med liggande brädor, vitmålade och inte så högt. Gissa om det blev en stor skillnad eller? Fick en helt ny trädgård, känns mycket större och ljusare. Konstigt vad ögat luras p.g.a färg och form.

Efter detta härliga ingrepp så kunde jag ju inte släppa lusten till att fixa med annat i trädgården. Så idag när det bara var jag och Moa hemma så knallade vi över till Handelsträdgården tvärs över gatan (farligt nära). Berättade om mina planer och bad om hjälp. Fick order om att gå hem och mäta, fundera, känna efter och planera själv. Gick tillbaks senare (med några fler barn, phu, inte lika lungt och koncentrerat)med en lite skiss och önskemål och förlslag. Gick hem igen med ett getingbo i huvudet av ideér och en katalog med MASSOR av perenner. Har nu tillbringat en stunda av eftermiddagen med en skiss och katalogen framför mej. Kollat med mamma och funderat igen. Imorgon blir det till att gräva upp en rabatt, känna på formen, ställa ut några plantor, känna efter, flytta om, flytta tillbaka och tillslut förhoppningsvis hitta ett alternativ som känns bra.

Tanken är att det ska bli en gamaldags rabatt med bara perenner, massa perenner, inget ogräs ska få plats!!
Färgerna ska vara vitt, rosa, lila, lilablå, grönt och lite grått (tror jag).
Växerna jag har kollat på är riddarsporrar, fingerborgsblommor, lavendel, pioner, löjtnanshjärtan, fänrikshjärtan, malvor, flox, dagliljor, mariaklockor, doftvioler, lammöron, daggkåpa. Tror jag fick med allt.
Tyvärr är ju detta inte gjort i en handvändning. En perennrabatt tar ju ett tag innan den är klar, men nån gång måste man ju börja så varför inte i dag?

Tänker börja med några i år och utökar nästa år. I år blir det pion (sitter redan där sen tidigare så den blir kvar), löjtnanshjärtan, dagliljor, lavendel, daggkåpa, fingerborgsblommor. Kanske nån mer, beror lite på vad de har hemma i butiken, men ska kolla på lördag också för då skulle det vara nån trädgårdsmarknad här i stan nånstans.



Kommentarer
Postat av: lillemor

låter toppen.:) (ungefär som min rabatt). det är det allra bästa. inget ogräs och allt bara frodas ihop i härliga färger:)

2010-06-07 @ 23:05:58
URL: http://minimamsen.blogg.se/
Postat av: Linda

Underbart. Låter härligt. Tack för recepten du delat med dig av. Kram

2010-06-08 @ 10:02:15
Postat av: Marielle

Lillemor, ja det ska vara lättskött annars tröttnar jag.



Linda, kul att det uppskattas.

2010-06-08 @ 11:46:47
Postat av: Linda

Såklart att det gör det :)

2010-06-08 @ 20:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0